Blocks Projects

 

 

 

 

 

 



 

Reclame 

 

De kosten gaan voor de baten: helaas!

 

Iedere onderneming heeft klanten nodig. De vraag is: "Hoe kom

ik aan klanten?"

 

Antwoord: "Door te communiceren!"

 

Hoe, wat, waar en wanneer moet u communiceren?

 

Dat is per onderneming uiteraard heel verschillend.

Gaat het om B-B (business to business) of om B-C 

(business to consumer). Wie is uw doegroep, waar

zitten die? Wat lezen ze?
Heeft u veel klanten nodig of slechts een paar?

Landelijk of Regionaal? Waar houden ze van? 

Op welke Social Media Platforms zitten ze?
Welke blogs/vlogs/youtubers volgen ze?

Naar welke TV zenders kijken ze of radiostations luisteren ze?

 

Als je veel klanten nodig hebt, dan ontkom je er niet aan om

reclame te gaan maken voor je onderneming.

Dat kan minimaal zijn in je omgeving, of massaal, landelijk,
of internationaal?

 

Met reclame ga je bouwen aan naamsbekenheid. Maar eerst

moet wel de basis communicatiemiddelen goed ingericht zijn:

de huisstijl, website, social media pagina's. Als dat niet is, dan 

zou het zonde zijn van je reclame euro's als geïnteresseerden

vervolgens niet goed geïnformeerd worden.

 

Reclame kost geld, soms heel veel geld. Sommige ondenemingen

moeten wel 35% van de omzet besteden aan reclamekosten. 

Startups zelfs meer dan de omzet!

In heel veel branches is 5% van de omzet een uitgangspunt. 

Maar er zijn ook bedrijven genoeg die nauwelijks reclamekosten

maken. Zoals mijn bedrijf. Ik ben een netwerker en haal mijn

klanten voornamelijk uit persoonlijke gesprekken. 

Mijn missie is niet om een groot bedrijf te gaan runnen, maar om

de kleine MKB'er persoonlijk te helpen.

 

Het is in ieder geval belangrijk vooraf goed na te denken over

uw reclamebudget en deze euro's zo goed mogelijk uit te geven. 

 

 

 

 

 

 

Terug >